Kamal Palani Jafi Päivystävä demari, joka on vapaa-ajattelija, aktivisti ja ääridemokraatti.

Paskaduuni puhelinmyyntiä kiellettävä lailla

Jos työ kannustaa epärehellisyyteen, heikompien hyväksikäyttämiseen ja tehdystä työstä maksetaan käsittämättömän pientä palkkaa, on työ silloin paskaduunia. Nyt kun olemme määritelleet paskaduunin, niin voimme hyvällä omallatunnolla sanoa puhelinmyyntiä paskaduuniksi ja keskustella aiheesta niitten oikeilla nimillä.

 

Puhelinmyyjät harhauttavat kuluttajia, mikä teettää työtä kuluttajaviranomaisilla ja oikeuslaitoksilla. Puhumattakaan siitä, että kuinka paljon puhelinmyynti ärsyttää ja häiritsee ihmisiä. Puhelinmyyjiä asetetaan tilanteeseen, jossa heille pitää sanoa todella rumasti ja tiukasti, jotta he eivät enää soittaisi takaisin. Syynä siihen on se, että puhelinmarkkinointi on usein aggressiivista ja keinoja kaihtamatta sopimuksen syntymiseen pyrkivää. Mihin varmasti yksi syy on puhelinmarkkinoilla usein käytetty provisiopalkkaus. Toisin sanoen mitä paremmin osaat kieroilla ja huijata, niin sitä enemmän tienaat.

 

Kaikki tämä riesa lakkaisi lainmuutoksella, jolla puhelinmyynti kiellettäisiin kokonaisuudessaan rangaistuksen uhalla.  Ei kai yhteiskunnassamme ole mitään järkevää tarvetta tämän tyypin paskamarkkinoinnille. Puhelinmyynnin totaalikiellosta eivät kärsisi ketkään muut kuin puhelinmyynnin johtajat ja perintätoimistot.

 

Puhelinmyyntiin liittyvät ongelmat vievät viranomaisten resursseja aivan liian paljon. Tilanne on kestämätön. Selvittelytyö vie turhan paljon aikaa ja voi kestää viikkoja tai kuukausia ennen kuin yritys sitoutuu korjaamaan harhaanjohtavaa markkinointiaan ja kuluttaja saa asiansa selvitetyksi. Toisin sanoen puhelinmyynnin hyödyt ovat mitättömiä haittojen massiivisuuteen verrattuna. KKV:n selvityksen mukaan puhelinmyyjän soittoon vastanneista lähes puolet (47 %) oli saanut joskus riittämätöntä tai harhaanjohtavaa tietoa. Yli kolmasosa kuluttajista onkin huolissaan siitä, että puhelinmyyjä voisi huijata häntä. Lisäksi yli puolet kuluttajista on joskus kokenut myyntipuhelun painostavana tai epäasiallisena.

 

Viranomaisten mukaan puhelinmyynnin nykyinen sääntely ei ole riittävää. Tällä hetkellä puhelinmyynti on sallittu kuluttajille, jotka eivät ole erikseen kieltäneet sitä. Kieltorekisteri ei kuitenkaan ole osoittautunut riittäväksi keinoksi kuluttajaongelmien vähentämisessä, koska kuluttajat eivät tiedä rekisterin olemassaolosta eivätkä kaikki toimijat noudata kuluttajien ilmoittamaa puhelinmarkkinointikieltoa. Kansalaisilta odotetaan erityistä tarkkuutta ja kykyä ilmaista selvästi, jos sopimusta myytävästä tuotteesta ei tahdo tehdä puhelun aikana. Se on kohtuuton pyyntö erityisesti sen takia, koska esimerkiksi vanhoilta ihmisiltä sitä ei voi missään muotoa vaatia. Siksi tähän asiaan pitääkin puuttua kovemmalla kädellä.

 

Ehdotankin sitä, että puhelinmyynti olisi sallittua vain kuluttajille, jotka ovat erikseen suostuneet puhelinmarkkinointiin. Malli on käytössä esimerkiksi Tanskassa, jossa puhelinmarkkinointi on kiellettyä ilman kuluttajan etukäteissuostumusta. Lain rikkomisesta seuraisi automaatiorangaistus, mitkä olisivat niin kovat, että firma voisi joutua siitä konkurssiin. Näin puhelinmyyjä saisi tehdä työtään hyvällä omalla tunnolla ja näin kuluttajat saisivat varmasti arvokasta kohtelua. Näin kaikki voittaisivat, näin Suomi olisi vähän parempi paikka.

 

 

Lähteet: https://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/selvitykset/2017/kkv...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Ihan varteen otettava tuo suostumus juttu kun lankoja pitkin tungetaan ihmisten yksityiskoteihin . Niinhän postilaatikoiskin on ei mainoksia jossei niitä haluta .

Nyky maailmas vanhuuden höperöitä vanhuksia joilla rahaa mutta tervejärkisiä lähiomaisia tai ystäviä ei ole pitämässä puolia ovat helppoja jymäytettäviä .

Muutama tuhat pakkomyytyä tarpeetonta kattoremonttia , öljysäiliön korjausta" , jne olis jäänyt tekemättä jos tolkku olis ollut tallella .

Mutta mitä välii veroparatiisi yhtiöitten vanhainkodit putsaa potin loppupeleissä .

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Tanskan malli kuulostaa oikein hyvältä. Kannatan.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Puhelinmyyjät harhauttavat kuluttajia,..."

Mitkä tahansa myyjät saattavat tehdä sitä. Esim. uusi myyjä, joka ei vielä hallitse tuotteitaan, saattaa antaa väärää informaatiota ollakseen paljastamatta tietämättömyyttään. Ei puhelinmyyjä tässä kohtaa eroa.

Eri asia on sitten, kun vanhuksille tieten myydään puhelimitse tuotteita, joista myyjäkin ymmärtää, ettei vanhus näitä tarvitse. Tähän puhelinmyyjät kyllä syyllistyvät.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Lähisukulaiseni, yli 80v. joutui puhelinluukuttajan uhriksi. Tarjouksessa oli nyt sellaiset uudenaikaiset, erikoismalliset ja valoa supertehokkaasti suodattavat säleverhot ( tjsp. Valoverhot ) Tul sitten ihan ilmaiseksi, ja omalla ajallaan, ikkunat mittaamaan ja malleja näyttämään, ja kaffit juomaan, tottakai. Oli kuulemma sellainen kamalan viksu ja kohtelias nuori mies tämä. Kuulemma ihan kouluja käynyt insenjööri.

Ehdotti, että jos ikkunoihin laitettaisiin ao. verhot, niin se maksaisi vain n. 3 t €.

Oli sitten sopimus allekirjoitettu jne..Onneksi ehdin hätiin, ja sain pelin vihellettyä poikki. Mutkuttelun jälkeen sopimus revittiin.

Btw. Tällaisiin hommiin Suomessa on kuulemma kovasti työpaikkoja ja kauhea työvoimapula.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Puhelinmyyntikonsepti on sekä suurimmalle osalle soittajista että soiton vastaanottajille kauhistus.

Työttömät, nuoret, eläkeläiset, kaikkia heitä kutsutaan 'asiakaspalvelutyöhön', jossa voi päästä huippupalkoille!

Totuus on kaikkea muuta.

Siitä huolimatta, näitä myyntiorganisaatioita ylläpidetään. Syyn täytyy olla siinä, että aina jotkut saadaan tilaajiksi ja laskennallinen voitto maksimoiduksi.

Itse joudun pitämään puhelimeni äänettömällä päivisin, sillä kielloistani huolimatta, aina joku onnistuu pääsemään läpi.

Suomeen tarvitaan selkeä laki, joka estää soitot henkilölle, joka on ne kieltänyt.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Puhelinmyyjät useimmiten noudattavat etukäteen tehtyä käsikirjoitusta. Koeta saada väliin kysymys, joka heittää heidät vuokaavion ulkopuolelle ja nauti ohikiitävä hetki hiljaisuudesta tai änkytyksestä.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Ne on taitavia narraamaan nuoria töihin. Ei taida mikään yleissitovuus eikä minimipalkkalaki koskea kyseistä alaa. Paljon käyttävät koulutusta savuverhona palkattomaan työhön ja TE-toimistot sponssaa.

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Tanskan malli kokeilemisen arvoinen.

Nykyään täytyy vain olla kylmäverinen ja sanoa: kiitos, kuulemiin.

Käyttäjän lempan kuva
Anne Lempinen

Kun katsotaan tilastoja avoimista työpaikoista, niitä on olevinaan paljon, mutta niistä on merkittävä osa myyntityötä ja erityisesti puhelinmyyntityötä.

Jos paskaduuni puhelinmyynti kiellettäisiin, siinä ohessa saataisiin tilastot avoimista työpaikoistakin totuudenmukaisemmalle tasolle.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Väestöstä noin 3-5 % on nk. sosiopaatteja tai teknisemmin epäsosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä "kärsiviä". Tämä on enemmän kuin homojen määrä.

Jos nuoret sosiopaatit kääntyisivät ammatinvalintapsykologin puoleen ja kysyisivät, mihin ammattiin heidän kannattaisi hakeutua, mitä pitäisi vastata?

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Puhelimiin on saatavissa maksuttomia sovelluksia joista näkee onko soittaja puhelinmyyjä. Android käyttöjärjestelmässä on myös ominaisuus "lisää hylättyjen luetteloon".

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset