Kamal Palani Jafi Päivystävä demari, joka on vapaa-ajattelija, aktivisti ja ääridemokraatti.

Eläinten oikeudet ovat uskonnollisia rituaaleja tärkeämpiä

Eläinten rituaaliteurastaminen ei kuulu sivistyneeseen valtioon. Turhan kärsimyksen aiheuttaminen eläimille vain sen vuoksi, että uskonnollinen tapa sitä vaatii, on alhaista eläinten kiduttamista ja täysin tuomittavaa toimintaa. Elämme kuitenkin 2018 vuotta, jossa meillä on käytettävissämme tietoa ja sivistystä. Monet islamilaiset yhteisöt hyväksyvät kuitenkin eläinten tainnuttamisen ennen verenlaskua, ja käytännössä Suomessa tuotetaankin halal-lihaa ainoastaan siten, että eläin tainnutetaan ensin ennen verenlaskua. Suomessa halal-teurastus ei eläinten kohtelun ja hyvinvoinnin osalta siten poikkea mitenkään tavanomaisesta teurastuksesta. Ilman tainnutusta tehtävä uskonnollinen teurastus on Suomessa kokonaan kielletty ja siksi olemassa olevaa lainsäädäntöä ei ole tarpeen muuttaa.

Kokoomuslainen Muhis Azizi on peräänkuuluttanut sitä, että Turussa pitäisi puhua enemmän halal-teurastuksista, koska Turussa asuu yli 9000 muslimia. Se on yksi ja sama, vaikka Turussa olisi 50 000 muslimia tai juutalaista. Uskonnollisten ihmisten määrä ei voi olla syy tai selitys sille, että eläinrääkkäystä pitäisi sallia tai helpottaa. Eläimet ovat tuntevia olentoja, jotka ansaitsevat kunniakkaan elämän ja kuoleman. Halal-teurastus tarkoittaa eläimen kuolevan tajuissaan verenhukkaan. Siinä ei ole mitään kunniakasta. Azizi pitää tärkeänä sitä, että muslimeille jaetaan tietoa lainsäädännöstämme. Minä taas väitän, että moni tukee laittomia teurastuksia, koska uskonto menee kaiken muun edelle. Tietämättömyyteen ei voi vedota.

Uskonnolliset rukoukset ja puheet eivät auta eläintä, mutta tainnuttaminen sen tekee. Suomen pitää olla edelläkävijämaa. Siksi lainsäädäntömme pitäisikin kiristää ja tiettyjä säädöksiä tarkentaa. Nostetaan todellinen kissa pöydälle. Esitänkin:

 

  1. Kaikki sellaiset tuontituotteet pitäisi kieltää, jotka rikkovat Suomen standardeja.
  2. Tainnutus olisi aina suoritettava kaikkien eläinten kohdalla ennen verenlaskun aloittamista.
  3. Kasvistuotteiden verotusta on kevennettävä.
  4. Eläinten oikeuksien polkemisesta säädettäisiin niin kovat rangaistukset, että eläinrääkkäys ja laittomat teurastukset tulisivat yksinkertaisesti kannattomaksi. Jokaisella on velvollisuus ottaa itse selvää olemassaolevista lainsäädännöistämme. Tietoa on saatavilla internetissä, kirjoista ja viranomaisilta.
  5. Valvontaa lisättävä niin, ettei niistä tarvitsisi etukäteen ilmoittaa.

 

Eläinten oikeuksien puolustajana olen kyllästynyt siihen, että tiettyjen uskontojen harjoittama vanhoillisia tapoja ei voi kritisoida ilman leimautumista rasistiksi tai uskonnonvastaiseksi ihmiseksi. Sellainen keskustelukulttuuri on yhtä vastenmielistä, kuin sanoisi kaikkien muslimien ja juutalaisten olevan väkivaltaisia ja verenhimoisia ihmisiä.

Miltä sinusta tuntuisi, jos olisit lammas? Mitä lampaana ajattelisit, jos sinun kurkku leikattaisiin auki ja veresi valutettaisiin sinun ollessa tajuissaan? Sitä minäkin. Kissa on nostettu pöydälle Muhis Azizi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Juha Hämäläinen

Juuri näin. Asiassa ei mitään enempää keskusteltavaa.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Huomaatko, Juha Hämäläinen, että voin kyllä kannattaa kommenttejasi, kun kirjoitat asiaa :)

Rosa Qadriyah

Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut tapettaisiin antamalla sähköä, johon voi siis mennä useita minuutteja sinun ollessasi tajuissasi. Miltä tuntuisi, jos sinut ammuttaisiin ja odotettaisiin kun kuolet hitaasti kivuissasi ja tajuissasi. Tappaminen ei koskaan ole ollut mitään ruusuilla tanssimista, oli tapa mikä hyvänsä. Jos olisin lammas, en todennäköisesti haluaisi kuolla ollenkaan. Eläimet tappavat toisiaan joko tukehduttamalla, kaulasta raatelemalla tai muuten "kiduttavilla tavoilla". Ihan tekopyhää sanoa olevansa ihmisen näkökulmasta eläinten oikeuksien puolesta, jos eläimiä ylipäätään tappaa. Ihan tekopyhää puhua eläinten oikeuksista, jos ei puhuta siitä miten eläimiä niiden elämän aikana kohdellaan. Eläimen kuolema on pieni hetki sen elämästä. Todennäköisesti on ihan onnellinen päästessään tuskistaan, kun ihmiset heitä niin huonosti kohtelevat. Luomua syö vain harva.
Eläinten oikeuksien asialla on aidosti se, joka varmistaa sen että eläin saa elää hyvän elämän, saa hyvää kohtelua sopivassa elinpaikassa.

Jos oikeasti haluat puhua eläinten oikeuksista, keskity eläinten elinoloihin ensin!

Käyttäjän KamalPalaniJafi kuva
Kamal Palani Jafi

Missä vaiheessa olen tukenut eläinten tappamista tai väittänyt, että on olemassa kaunis tapa kuolla? Väitätkö tosissaan, että tainnuttaminen on sama asia halal-teurastamisen kanssa? Kuolema ei ole kaunis, mutta sillä on väliä, että miten eläin kuolee ja kuinka paljon eläin joutuu kärsimään. Kipuja ja kärsimystä on pyrittävä kaikissa tilanteissa minimoimaan.

Tuen itse kasvisruokailua, mutta jos jonkun on pakko saada lihaa, niin sille on oltava jotkut pelisäännöt. Kirjoituksessani tuon omat vaihtoehtoni. Kaikkia ei voi miellyttää, eikä pidäkään.

Kissa on nyt vasta tuotu pöydälle. Terveisin vain Muhis Azikselle.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Hyvä kirjoitus. Tässä vielä Elisa Aaltolan kiteytys aiheesta:

“Kyky kokea on merkityksellinen, sillä se saa meidät välittämään asioista: me välitämme siitä, mitä meille tapahtuu, sillä me pystymme tuntemaan kipua, kärsimään, kokemaan iloa, olemaan onnellisia, rakastamaan ja murehtimaan, tuntemaan huolta, pelkoa ja hätää. Tämä erottaa kokevat, tietoiset olennot männynkävyistä ja kivistä – jälkimmäisille on sama, mitä niille tapahtuu, sillä niinä oleminen ei tunnu miltään, niistä ei löydy subjektiivisuuden ulottuvuutta. Suuri osa eläimistä sen sijaan on kiistatta kokemuksellisia, tuntevia, tietoisia olentoja. On jonkinlaista olla lehmä, hauki tai kana, ja kaikki nämä eläimet välittävät siitä, mitä niille tapahtuu, pyrkivät pois kivun, pelon ja kärsimyksen lähteiden luota, tavoittelevat tasapainoa, iloa, onnellisuutta. Eläimet ovat siis aivan eri kategoriassa kuin puhdas materia – ja silti niitä usein kohdellaan kuin materiaa.”

Elisa Aaltola: Tappava rakkaus: Itsepetos ja tarkkaavaisuuden puute (Eläimet yhteiskunnassa, 2015)

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Hyvä kirjoitus Kamal Palani Jafilta!

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Hyvää tekstiä taas. Olen pahoillani että aikanaan arvioin häntä ikävästi ennen kuin huomasin että mieshän kirjoittaa usein ihan asiaa pelkäämättä mitä hänestä sen pohjalta ajatellaan.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

HS 16.09.2014 Hossein Bahmanpour: ”On aivan välttämätöntä, että muslimit saavat pitää kiinni perinteistään, tästä ei voi keskustella. Teidän on hyväksyttävä elämäntapamme.”
Joku on sanonut, että yhteiskunnan sivistyksen tason osoittaa se miten se kohtelee eläimiä. Rituaaliteurastuksesta minulle tulee aina mieleen noitien touhut, mutta kuten Bahamnpourin tekstistä ilmenee, siitä on tullut osa suomalaista ”kulttuuria.”

Käyttäjän KamalPalaniJafi kuva
Kamal Palani Jafi

Fakta on se, ettei meidän pidä ja tarvitse hyväksyä koskaan epäsivistyneitä tapoja tai kulttuureja. Näin voimme tehdä ilman rasismia ja kiihkoiluakin. Jos Hossein Bahmanpour haluaa väkisin harjoittaa elämäntapaansa, niin hän on vapaa lähtemään takaisin kotimaahansa.

Toimituksen poiminnat